Filmprotocol Diemen

1. Inleiding

In de regio Amsterdam is een belangrijk deel van de nationale filmsector gevestigd. De sector is van groot belang voor de regio, zowel cultureel als economisch. In Diemen zijn unieke locaties waar filmmakers opnamen willen maken. Deze opnamen kunnen het imago van Diemen versterken en haar uitstraling vergroten. Bovendien is de filmsector een belangrijk onderdeel van de creatieve industrie en van belang voor de werkgelegenheid in de regio.

Filmmakers hebben belang bij een snelle afhandeling van hun aanvraag voor vergunningen en ontheffingen. Weersomstandigheden, beschikbaarheid van acteurs of uitzendtijden zetten de planning immers onder druk. Het gemeentebestuur stelt zich daarom in principe coöperatief op tegenover filmmakers en is zich bewust van het economische en culturele belang van de filmsector voor de regio.

Dit filmprotocol is gemaakt om te komen tot een werkbare situatie voor locatiemanagers en producenten, maar zeker ook voor omwonenden, ondernemers en bezoekers - voor, tijdens en na de draaidagen. Het filmprotocol geldt voor geheel Diemen.

1.1 Geïntegreerde toestemmingsprocedure opnamewerkzaamheden

Door middel van een online aanvraagformulier voor opnamewerkzaamheden biedt de gemeente Diemen producenten de mogelijkheid om de daarbij benodigde vergunningen en ontheffingen geïntegreerd aan te vragen en op die manier mogelijk te maken dat de toestemmingen zo veel mogelijk gelijktijdig worden verleend en op elkaar zijn afgestemd.

Een geïntegreerde aanvraag en behandeling door de gemeente Diemen is enkel mogelijk indien producenten de afspraken in het Filmprotocol onverkort nakomen. Dit betekent dat aanvragen tijdig en volledig moeten worden ingediend en de aangevraagde activiteiten in lijn zijn met de voorwaarden en beperkingen die in het Filmprotocol zijn vastgelegd. Indien producenten deze afspraken niet nakomen, behoudt de gemeente zich het recht voor aanvragen van deze producenten of diens gevolmachtigde niet langer geïntegreerd te behandelen.

2. Aanvraagprocedure en categorieën

2.1 Doelgroep

Het Filmprotocol is bedoeld voor de audiovisuele sector (producenten) die audiovisuele opnamen willen maken in de gemeente Diemen. Dit heeft zowel betrekking op opnamewerkzaamheden voor audiovisuele producties als fotoshoots. Het Filmprotocol is niet van toepassing op nieuwsgaring/eng (electronic news gathering). Het Filmprotocol geldt voor alle partijen uit binnen- en buitenland die in Diemen opnamen willen maken en die gebruik willen maken van de mogelijkheid tot een geïntegreerde aanvraag.

2.2 Melding doen

Audiovisuele opnamen in Diemen dienen altijd gemeld te worden via het digitaal formulier Audiovisuele Opnamen in Diemen. Bij het doen van de melding kunnen aanvragen voor vergunningen tegelijkertijd worden gedaan. De aanvragen in een melding worden pas in behandeling genomen als deze compleet zijn, inclusief de vereiste documenten zoals een (zo compleet mogelijk uitgewerkt) Overzichtsplan, Verkeersplan en Parkeerplan.

De instemming met de melding van de gemeente wordt tegelijkertijd verstrekt met de benodigde vergunningen. Een afschrift op papier van de instemming en eventuele benodigde vergunningen en ontheffingen dienen altijd aanwezig te zijn op de set/opnamelocatie. Deze print(s) moet de aanvrager kunnen overhandigen aan handhaving en/of politie wanneer hiernaar wordt gevraagd.

Indien opnamewerkzaamheden zonder de benodigde vergunningen en ontheffingen worden verricht behoudt de gemeente zich het recht voor om de opnamewerkzaamheden stil te leggen en toekomstige aanvragen van een productiemaatschappij of diens gevolmachtigde niet langer geïntegreerd in behandeling te nemen.

De gemeente kan niet garanderen dat er geen andere objecten in de straat staan of evenementen plaatsvinden in de buurt op het moment van de opnamen.

2.3 Categorieën

Bij een melding van een audiovisuele productie wordt bepaald tot welke categorie de opnamewerkzaamheden op een bepaalde locatie behoren, op basis van de verwachte impact op de openbare orde, veiligheid, ruimte en infrastructuur en het aantal afdelingen dat binnen de gemeente moet adviseren. Er zijn vier categorieën:

  • Categorie A: activiteiten met weinig tot geen impact;
  • Categorie B: activiteiten met beperkte impact;
  • Categorie C: activiteiten met grote impact, en;
  • Categorie D: activiteiten met zeer veel impact.

Wanneer slechts één activiteit bij de opnamen onder categorie C valt, maar de overige activiteiten onder A, dan wordt het geheel van opnamewerkzaamheden op die bepaalde locatie onder categorie C ingedeeld.

Hoe groter de impact en/of hoe meer partijen bij de advisering betrokken zijn, hoe langer de behandeltijd. Afhankelijk van de specifieke invulling zal een kleine shoot, kleine commercial of kleine fotoshoot in de regel onder categorie A vallen. Een reguliere fotoshoot, commercial, serie of kleine film zal in de regel onder categorie B vallen. Grotere producties zullen vanwege hun grootschalige stunts, kunst departement en wegafsluitingen meestal onder C vallen. Categorie D is een buitencategorie. Het zal hier in de regel gaan om grote buitenlandse producties en grote historische producties.

Bij twijfel over in welke categorie een productie valt, kan er contact opgenomen worden met de gemeente.

Categorie A

Deze categorie is van toepassing op opnamewerkzaamheden die nagenoeg geen gevolgen hebben voor de openbare orde, ruimte en veiligheid en de gemeentelijke infrastructuur en derhalve weinig tot geen overlast met zich meebrengen voor bewoners en ondernemers.

Categorie A betreft opnamen waarbij sprake is van:

  • een crew van maximaal 10 personen;
  • een opnamen zonder afzetting, omleiding of te plaatsen objecten in de openbare ruimte (met uitzondering van camera/foto statief);
  • geen tijdelijke verkeersmaatregel (TVM) of ontheffing reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV);
  • geen nachtopnamen tussen 22.00 en 7.00 uur;
  • maximaal 1 dag.

Aanvraagtermijn categorie A
Voor opnamen in categorie A wordt volstaan met een melding door de producent of diens gevolmachtigde via het formulier Audiovisuele Opnamen in Diemen. De melding dient minimaal 15 werkdagen voor de opnamen gedaan te worden. De aanvrager ontvangt een bevestiging van de gemeente dat de melding is ontvangen en dat dat er geen verdere ontheffingen of vergunningen nodig zijn om de activiteiten uit te kunnen voeren.

Categorie B

Deze categorie is van toepassing op opnamewerkzaamheden die naar verwachting beperkte gevolgen zullen hebben voor de openbare orde, ruimte en veiligheid en de gemeentelijke infrastructuur en derhalve beperkte overlast zullen opleveren voor bewoners en ondernemers.

Categorie B betreft opnamen waarbij sprake is van:

  • een crew van meer dan 10 personen en minder dan 50 personen;
  • tijdelijke afzettingen van wegen, straten, fietspaden en/of trottoirs (het stoppen van verkeer tijdens opnamen) (TVM);
  • het reserveren van parkeervakken (TVM);
  • het plaatsen en/of rijden van voertuigen of objecten op een autovrij plein of trottoir (RVV);
  • kleinschalige special effects;
  • kleinschalige stunts;
  • straatmeubilair verwijderen en/of aanpassingen aan straatmeubilair;
  • nachtelijke opnamen tussen 22.00 en 07.00 uur;
  • gebruik van Drones/UAV/RPAS onder meer i.c.m. tijdelijke afzettingen;
  • opnamewerkzaamheden in/aan of op binnen- en buitenwater;
  • rijdende opnamewerkzaamheden d.m.v. Russian Arm, car mounts en/of low loader i.c.m. tijdelijke afzettingen;
  • een duur van 1 dag (tenzij anders overeengekomen).
  • filmen van geweldsscènes
  • muziek of geluid produceren boven de 70 dB;
  • stads- of streekvervoerders inzetten;

Aanvraagtermijn categorie B
De aanvraag moet minimaal 15 werkdagen voor aanvang van de opnamen zijn ingediend, inclusief een overzichtsplan (zie 3.1), verkeersplan (zie 3.2) en parkeerplan (zie 3.3). Voorafgaand aan de aanvraag moet een vooroverleg plaatsvinden. Houd hier rekening mee bij de planning. De aanvrager ontvangt een bevestiging van de gemeente dat de melding is ontvangen.

Categorie C

Deze categorie is van toepassing op opnamewerkzaamheden van grote omvang of complexiteit die naar verwachting een grote impact zullen hebben op de openbare orde, ruimte en veiligheid en de gemeentelijke infrastructuur en daarmee ook op bewoners en ondernemers. Bij de advisering zijn doorgaans meerdere diensten betrokken, waardoor behandeling van de toestemmingsaanvraag en benodigde vergunningen/ontheffingen ook meer tijd kost.

Categorie C betreft opnamen waarbij sprake is van:

  • crew van meer dan 50 personen;
  • meerdere opnamedagen;
  • langdurige afzettingen van straten en hoofd- en verzamelwegen, reserveringen voor meerdere voertuigen (TVM);
  • noodzakelijke (tijdelijke) afzettingen tijdens de spits (TVM);
  • grootschalige special effects: vuur-/regen-/wind simulaties, sneeuw en explosies;
  • gebruik van (meerdere) onklaar gemaakte vuurwapens en bij gebruik, dummy’s, (vurende) (vuur)wapens gelijkende en/of ter dreiging geschikte voorwerpen (TVW);
  • inzet van cast en figuratie gekleed als agenten en/of inzet van politie(voertuigen);
  • grootschalige nachtopnamen tussen 22.00 en 07.00 uur;
  • grootschalige aanpassingen aan het straatmeubilair;
  • grootschalige stunts die worden uitgevoerd (zoals auto-ongelukken of explosies);
  • gebruik van een helikopter waarbij het laten landen of opstijgen gebeurt vanaf een niet als luchtvaartterrein aangewezen gebied;
  • gebruik van Drones/UAV/RPAS i.c.m. langdurige afzettingen;
  • rijdende opnamewerkzaamheden d.m.v. Russian Arm, car mounts en/of low loader i.c.m. langdurige afzettingen;
  • grootschalige opnamewerkzaamheden in, aan of op binnen- en buitenwater;
  • vuurwerk;
  • bewoners kunnen tijdelijk niet of niet zonder begeleiding de eigen woning bereiken.

Aanvraagtermijn categorie C
De aanvraag moet minimaal 20 werkdagen voor aanvang van de opnamen zijn ingediend, inclusief een overzichtsplan (zie 3.1), verkeersplan (zie 3.2) en parkeerplan (zie 3.3). Voorafgaand aan de aanvraag moet een vooroverleg plaatsvinden. Houd hier rekening mee bij de planning. De aanvrager ontvangt een bevestiging van de gemeente dat de melding is ontvangen.
 

Categorie D

Opnamewerkzaamheden van grote omvang of complexiteit die naar verwachting een zeer grote impact zullen hebben op de openbare orde/ruimte en veiligheid, gemeentelijke infrastructuur en daarmee ook op bewoners en ondernemers. Bij de advisering zijn doorgaans meerdere diensten betrokken, waardoor behandeling van de toestemmingsaanvraag en benodigde vergunningen/ontheffingen ook meer tijd kost.

Categorie D betreft opnamen waarbij sprake is van:

  • een productie die veel media-aandacht genereert voor, tijdens en na opnamen;
  • een productie met meer dan 5 aaneengesloten dagen tot forse overlast leidt (zoals stremmingen en afsluitingen);

Aanvraagtermijn categorie D
De aanvraag moet minimaal 30 werkdagen voor aanvang van de opnamen zijn ingediend, inclusief een overzichtsplan (zie 3.1), verkeersplan (zie 3.2) en parkeerplan (zie 3.3). Voorafgaand aan de aanvraag moet een vooroverleg plaatsvinden. Houd hier rekening mee bij de planning. De aanvrager ontvangt een bevestiging van de gemeente dat de melding is ontvangen.

Vanwege de verwachte grote impact en (media-)aandacht wordt de aanvraag besproken en afgestemd met het College van Burgemeester en Wethouders. De aanvrager wordt in de gelegenheid gesteld de aanvraag persoonlijk toe te lichten.

3. Voorwaarden

3.1 Overzichtsplan

Bij de melding van categorie C en D opnamewerkzaamheden dient een overzichtsplan te worden aangeleverd waarin duidelijk omschreven is wat de inhoud van de opnamewerkzaamheden is, welke speciale activiteiten, zoals special effects, stunts, gebruik (open) vuur, vuurwerk, politiehuisstijl en wapens, plaatsvinden. De filmcrew is te gast in de omgeving. Door de aanvrager moet worden verduidelijkt welke impact de filmactiviteiten hebben voor de omgeving en hoe de omgeving hier zo min mogelijk last van heeft. Relevante documenten dienen hier ook aan toegevoegd te worden, denk aan kopie verzekeringspolis, ROC-vergunning (voor de inzet van een drone), productsheet special effects et cetera. In het overzichtsplan dient ook aangegeven te worden wanneer en waar met de buurt wordt gecommuniceerd (zie 4.3 Communicatie).

Het overzichtsplan is vormvrij, maar bevat in ieder geval:

  • Dagen en tijden
  • Contactgegevens
  • Omvang crew
  • Inhoud van de opnamewerkzaamheden
  • Speciale activiteiten zoals special effects, stunts, gebruik (open) vuur, vuurwerk, politiehuisstijl en wapengebruik.
  • Korte samenvatting verkeersplan
  • Korte samenvatting parkeerplan
  • Communicatie met bewoners planning
  • Relevante documenten

3.2 Verkeersplan en Verkeersregelaars

Indien tijdens de opnamewerkzaamheden sprake is van langdurige afsluitingen en/of grote verkeershinder is de producent verantwoordelijk voor het aanleveren en uitvoeren van een gedegen verkeersplan indien dit na overleg gevraagd wordt.

Dit verkeersplan omvat een situatieschets van de te nemen verkeersmaatregelen (afsluitingen, omleidingen en bewegwijzering) en het voldoet aan geldende regelgeving zoals het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) en richtlijnen van kennisplatform CROW.

Het (bij categorie C en D voorlopige) verkeersplan dient bij de melding en aanvraag van de benodigde vergunningen (TVM/ RVV) ingediend te worden en wordt door de gemeente beoordeeld alvorens wordt ingestemd met de opnamewerkzaamheden en eventueel benodigde vergunningen en ontheffingen worden verleend.

Het is bij stremmingen van alle soorten verkeer, verplicht om gecertificeerde verkeersregelaars in te huren, zoals omschreven in de Regeling verkeersregelaars 2009.

De benodigde ontheffingen en vergunningen kunnen aangevraagd worden via het aanvraagformulier voor opnamewerkzaamheden.

3.3 Parkeren en Zwaar Verkeer

Voor opnamewerkzaamheden is vaak behoorlijk wat materiaal benodigd. Om een veilige en effectieve opnamesituatie te garanderen en chaotische (verkeer)situaties te voorkomen wordt vaak gebruik gemaakt van parkeerplaatsen.

Tegelijkertijd is de parkeerruimte in Diemen schaars. Om het maken van opnamen in Diemen doorgang te laten vinden – nu en in de toekomst – is het noodzakelijk om de parkeerdruk tot een absoluut minimum te beperken. De gemeente vraagt producenten met klem terughoudend te zijn met aanvragen.

Bij reservering van parkeervakken voor opnamewerkzaamheden is de producent verplicht om zorg te dragen voor een alternatieve en kosteloze parkeerlocatie voor omwonenden met een aantoonbare gemeentelijke parkeervergunning.

Bij de melding van opnamewerkzaamheden dient een volledig (bij categorie C en D voorlopig) uitgewerkt parkeerplan te worden ingediend. Dit moet de volgende onderdelen bevatten:

  • Voertuigenlijst van te plaatsen voertuigen.
  • Kentekenlijst van te plaatsen voertuigen (deze kunnen nog gewijzigd worden)
  • Afmetingen van te plaatsen voertuigen.
  • Parkeerlocaties ingetekend op een plattegrond (parkeervakken, trottoir, plein).
  • Aangeven in de plattegrond(en) waar departementen komen te staan.

De benodigde ontheffingen en vergunningen kunnen aangevraagd worden via het aanvraagformulier voor opnamewerkzaamheden.

3.4 Catering

  • Het is niet toegestaan om in de openbare ruimte (op straat) te koken, wel vanuit een foodtruck of cateringbus;

  • Het is niet toegestaan om afvalwater van een cateringvoertuig in een put of gracht of anderzijds te lozen tenzij expliciet anders afgesproken met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied;
  • Afvalwater dient opgevangen te worden en verwerkt op kosten van de productie;
  • Lunchtafels en stoelen mogen niet op een afgezette TVM plaats staan;
  • Een cateringwagen dient in een parkeervak geparkeerd te worden en hiervoor dient parkeerbelasting betaald te worden. Er mag niet voor een restaurant worden geparkeerd;

3.5 Nachtopnamen

  • Het maken van nachtopnamen (tussen 22.00 en 07.00 uur) moet zoveel als mogelijk worden vermeden;

  • Indien nachtopnamen onvermijdelijk zijn, is hiervoor een ontheffing overige geluidshinder nodig. Deze kan via de Melding audiovisuele opnamen in Diemen aangevraagd worden;
  • Werkzaamheden tijdens de voorbereiding, uitvoering en het opruimen die hinderlijk geluidsoverlast veroorzaken moeten te allen tijde tot een minimum worden beperkt en mogen uitsluitend vóór 22.00 uur en na 07.00 uur uitgevoerd worden, houd hiermee rekening bij het doen van de melding en aanvraag van vergunningen/ontheffingen én bij de inzet van eventuele (object) bewaking;
  • Bij nachtopnamen moet gebruik worden gemaakt van vaste stroompunten, accu’s of stille generatoren. Let op bij de plaatsing om overlast tot een minimum te beperken;
  • Alle crewleden dienen portofoons met oortjes te gebruiken;
  • Informeer omwonenden en ondernemers tijdig door middel van een bewonersbrief over nachtopnamen en de te verwachten overlast (zie 4.3 Communicatie); overweeg hotelovernachtingen aan te bieden.

3.6 Opnamen in het openbaar vervoer

Indien een producent opnamewerkzaamheden wil verrichten in of op GVB-locaties en/of materieel, zoals (snel)trams, bussen, metro’s en veren, langs rails en busbaan en op haltes/stations, dient door de producent toestemming aangevraagd te worden bij het GVB.

Voor het maken van opnamen op een station dat gedeeld wordt door GVB en NS, is meestal ook toestemming nodig van de NS. Diemen-Zuid is een gedeeld station. Check hiervoor: filmen en fotograferen bij de NS.

3.7 Opnamen op of rondom het water

Wanneer opnamewerkzaamheden op of rondom het binnenwater plaatsvinden, is toestemming van Waternet vereist. Voor opnamewerkzaamheden op of rondom het buitenwater is toestemming van Rijkswaterstaat nodig. Zonder expliciete toestemming zijn opnamen op of rond het water niet toegestaan.

3.8 Opnamen op begraafplaat Rustoord en begraafplaats Gedenk te Sterven

De gemeente Diemen is eigenaar van de begraafplaats Rustoord en begraafplaats Gedenk te Sterven en zorgt hier voor de exploitatie en groenonderhoud. Filmen op de begraafplaatsen mag alleen onder extra voorwaarden. Deze voorwaarden houden in ieder geval, maar niet uitsluitend, in:

  • Er mag op geen enkele manier dan ook een verstoring plaatsvinden van het rouwproces.
  • Begrafenissen of andere plechtigheden hebben altijd voorrang.
  • Grafstenen mogen niet herkenbaar in beeld.
  • De rust en sereniteit van de locatie moeten in acht genomen worden.
  • Er moet eerbiedig omgegaan worden met religieuze en culturele overtuigingen.
  • Er wordt van de filmmakers verwacht dat zij extra voorzichtig zijn om geen schade toe te brengen aan grafstenen, monumenten of andere waardevolle artefacten.

3.9 Opnamen op het sportpark

Het sportpark gelegen aan de Sportlaan is openbaar terrein, maar wordt gebruikt door verschillende verenigingen. Het filmen op dit terrein moet altijd in samenspraak gaan met de desbetreffende vereniging.

3.10 Opnamen met een drone

Het gebruik van drones / UAV / RPAS en de benodigde voorzorgsmaatregelen moet expliciet te worden vermeld in de melding van opnamewerkzaamheden. De regelgeving over de inzet van drones (UAV/ RPAS) is nationaal geregeld. Het ILT (Inspectie leefomgeving en transport, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu) is de partij die bevoegd is tot het verlenen van ontheffingen. Bij de melding dient de benodigde ontheffing van het ILT te worden bijgevoegd. Zonder deze ontheffing is het niet toegestaan filmopnames te maken met een drone boven Diemen en wordt de melding niet in behandeling genomen.

Voor het vliegen binnen het gecontroleerde luchtruim (CTR) van Diemen is tevens toestemming benodigd van Luchtverkeersleiding Nederland. Voor meer informatie kan de website van het ILT worden geraadpleegd.

3.11 Gesloten set

Specifieke opnamewerkzaamheden dienen in overleg met de betrokken instanties plaats te vinden op een gesloten set. Een gesloten set is niet toegankelijk voor voorbijgangers. Door middel van markering met gele borden in Nederlands en Engels moet duidelijk worden gemaakt dat het opnamewerkzaamheden betreft. Indien wegen worden afgesloten moet er gebruik worden gemaakt van bemande afsluitingen door productiemedewerkers en/of waar vereist door gecertificeerde verkeersregelaars, zodat de bereikbaarheid voor de hulpdiensten gegarandeerd is. Bij een gesloten set kan het zijn dat een verkeersplan aangeleverd en uitgevoerd moet worden (zie 3.2 Verkeersplan en Verkeersregelaars).

3.12 Bescherming van de gemeentelijke reputatie

De burgemeester heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat activiteiten die in Diemen plaatsvinden bijdragen aan een positieve beeldvorming van de gemeente. Daarom zal het niet mogelijk zijn om filmopnames te maken als deze naar verwachting een negatieve impact zullen hebben op de reputatie van Diemen. Dit beleid is bedoeld om het imago van de gemeente te beschermen en haar aantrekkingskracht als een prettige en gastvrije plek te behouden.

3.13 Geweldsscènes

Wanneer opnamen geweldsscènes verbeelden, dient dit bij de melding aangegeven te worden. Opnamen van scènes waarin sprake is van misdaad, geweld of terrorisme kunnen tot misverstanden leiden bij het publiek. Op sommige plekken kan dit tot meer onrust leiden dan andere. De gemeente zal beoordelen of de gekozen plek geschikt is voor het opnemen van een geweldsscène.

Omstanders moeten door middel van set supportmedewerkers en gele tekstborden duidelijk gemaakt worden dat het om filmopnamen gaat. In sommige gevallen kan de gemeente verplichten dat scènes waarin sprake is van geweldsscènes opgenomen moeten worden op een gesloten set (zie 3.11 Gesloten set).

Onder geweldsscènes wordt onder andere maar niet uitsluitend verstaan:

  • Fysiek geweld tussen personen: Scènes waarin personages betrokken zijn bij fysieke confrontaties, zoals gevechten, slagen of schoppen.
  • Wapengebruik: Scènes waarin (nep)wapens worden gebruikt, zoals vuurwapens, messen of andere gevaarlijke voorwerpen.
  • Gewelddadige overvallen: Situaties waarin personages betrokken zijn bij overvallen, berovingen of gewapende conflicten.
  • Martelscènes: Situaties waarin personages worden onderworpen aan fysiek of psychologisch lijden.
  • Expliciet bloedvergieten: Scènes waarin bloedvergieten of ernstig letsel expliciet wordt getoond.

3.14 Scènes met (nep)wapens

Voor scènes met een vuurwapen is apart toestemming noodzakelijk van zowel de burgemeester als de politie. Aanvragen hiervoor moeten 15 werkdagen voor de dag van de opnames worden gedaan. Er wordt eerst een aanvraag ingediend bij de gemeente voor het filmen met wapens. Nadat de burgemeester hiervoor toestemming heeft gegeven, kan de politie een gebruiksvergunning voor vuurwapens afgeven. Zonder toestemming filmen met (nep)wapens, is een overtreding van de wet wapens en munitie.

3.15 Special effects

De volledige informatie over de exacte soort(en) special effects dient bij de melding te worden aangegeven. Daarnaast dient, indien van toepassing, het product sheet van de te gebruiken special effects overlegd te worden. Indien de gemeente Diemen instemt met het maken van de audiovisuele opnamen met special effects, is voor het maken van explosies aanvullend toestemming nodig. Enkel een gespecialiseerd special effects bedrijf kan de toestemming hiervoor aanvragen via de afdeling Vergunningen van de Gemeente Diemen, door te mailen naar: vergunningen@diemen.nl. In sommige gevallen moeten special effects plaatsvinden op een gesloten set (zie 3.11 Gesloten set).

3.16 Stunts

De volledige informatie over de exacte soorten stunts dient bij melding van exterieur opnamen te worden vermeld. In sommige gevallen kan de gemeente verplichten dat stunts moeten plaatsvinden op een gesloten set (zie 3.11 gesloten set). In het geval van tewaterlating van voertuigen kunnen aanvullende milieueisen worden geëist. Opnamen waarbij sprake is van exterieur stunts anders dan ‘kleinschalige stunts’ vallen onder categorie C of D.

Grootschalige stunts zijn bijvoorbeeld auto-ongelukken of explosies. Kleinschalige stunts betreffen een beperkte actie van één tot hooguit twee stuntperformers die uitsluitend direct voor de camera plaatsvindt, waarbij er geen weg of stoep hoeft worden afgezet en die de openbare ruimte niet dusdanig belast dat omstanders per ongeluk in de stunt terecht kunnen komen.

3.17 Vuur en vuurwerk

Het gebruik van vuur dient expliciet te worden vermeld in de toestemmingsaanvraag. Bij brandgevaarlijke situaties op de set of gebruik van open vuur, dienen passende blusmiddelen binnen handbereik te zijn en is het productieteam geïnstrueerd hoe hiermee om te gaan.

Het gebruik van vuurwerk dient expliciet te worden vermeld in de toestemmingsaanvraag. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied verleent, namens de provincie Noord-Holland, uitsluitend aan gecertificeerde vuurwerkbedrijven toestemming voor het beroepsmatig afsteken van vuurwerk, volgens het Vuurwerkbesluit. Bedrijven mogen gedurende het jaar professioneel vuurwerk, consumentenvuurwerk en theatervuurwerk tot ontbranding brengen en zijn op de hoogte van de wet- en regelgeving. Voor het afsteken van vuurwerk op een locatie binnen het werkgebied Diemen dient een erkend vuurwerkbedrijf een melding te doen of vraagt om een ontbrandingstoestemming. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied toetst deze aan de (veiligheids)eisen die zijn opgenomen in het Vuurwerkbesluit.

3.18 Kosten voor inzet (gemeente)personeel

  • Indien in de toestemming de voorwaarde wordt gesteld dat personeel van of namens de gemeente aanwezig moet zijn bij de opnamen, dan komen deze kosten voor rekening van de producent;
  • De kosten voor de inzet van verkeersmaatregelen, waaronder de inzet van verkeersregelaars, komen voor rekening van de producent;
  • De kosten voor eventuele aanpassingen aan bijvoorbeeld het straatmeubilair, komen voor rekening van de producent;
  • De kosten voor de schoonmaak van de opnamelocatie, interieur of exterieur, indien deze niet schoon is achtergelaten, komen voor rekening van de producent.

4. Gedragscode

4.1 Melding, vergunningen en ontheffingen

  • Opnamewerkzaamheden kunnen pas van start gaan wanneer hiervan melding is gedaan, de gemeente met de opnamen heeft ingestemd en de benodigde vergunningen en ontheffingen zijn afgegeven door de gemeente Diemen;
  • Een afschrift op papier van de instemming en benodigde vergunningen en ontheffingen dient altijd aanwezig te zijn op de set/opnamelocatie;

4.2 Gezondheid en veiligheid

  • Te allen tijde dient een persoon met BHV-diploma op de opnamelocatie aanwezig zijn. De BHV’er moet tevens beschikken over de juiste hulpmiddelen zoals een EHBO-koffer;
  • Verkeersregelaars zijn er primair voor de verkeersafwikkeling en niet voor de veiligheid;
  • Bij opnamewerkzaamheden waarbij sprake is van een reëel veiligheidsrisico, kan inzet van sfeerbeheerders en/of gecertificeerde beveiligers verplicht worden gesteld.

4.3 Communicatie

Informeren bewoners en ondernemers:

  • Bewoners en ondernemers die gevolgen kunnen ondervinden van opnamewerkzaamheden moeten zowel bij exterieur als interieur opnamen voor aanvang van de opnamen d.m.v. een bewonersbrief geïnformeerd worden. In deze bewonersbrief moeten contactgegevens staan van de locatiemanager en de producent. Op deze wijze worden bewoners en ondernemers in de gelegenheid gesteld vragen te stellen en klachten te melden;
  • Bij opnamewerkzaamheden in categorie B dienen bewoners en ondernemers minimaal 3 dagen vóór aanvang van de opnamen te worden geïnformeerd d.m.v. een bewonersbrief, hiervoor hoeft de instemming met de melding van opnamewerkzaamheden niet te worden afgewacht;
  • Bij opnamewerkzaamheden in categorie C en D dienen bewoners en ondernemers minimaal 14 dagen voor aanvang van de opnamen d.m.v. een bewonersbrief op de hoogte gebracht te worden, hiervoor hoeft de instemming met de melding voor opnamewerkzaamheden niet te worden afgewacht. Minimaal 5 dagen voor aanvang van de opnamen dient een tweede bewonersbrief verspreid te worden;
  • Bij reservering van parkeervakken voor opnamewerkzaamheden is de producent verplicht om aan omwonenden met een aantoonbare officiële parkeervergunning, een kosteloze alternatieve parkeerlocatie aan te bieden. Dit dient ook in de bewonersbrief te worden vermeld;
  • Markering gesloten set: Door middel van gele tekstborden in Nederlands en Engels dient bij een gesloten set gecommuniceerd te worden dat er sprake is van opnamewerkzaamheden.
  • Wanneer er sprake is van een wijziging in de tijd of datum van de opnamewerkzaamheden dient dit zo spoedig mogelijk aan de bewoners en ondernemers bekend gemaakt te worden. 

4.4 Omgang met bewoners, ondernemers en publiek

  • Productieteams zijn te gast in de buurt waar ze werken; alle betrokkenen gedragen zich respectvol ten opzichte van bewoners, ondernemers, andermans eigendommen en de publieke ruimte;
  • Productieteams dienen de toegang tot woningen en bedrijven altijd vrij te houden tenzij anders afgesproken met betrokkenen;
  • Belichting, geluid en andere uitrusting mogen geen gevaar of obstructie vormen voor omwonenden en/of passerende publiek;
  • Als opnamewerkzaamheden het trottoir blokkeren, moet voor voetgangers een veilige alternatieve route beschikbaar zijn.

4.5 Zorgplicht voor de locatie

  • Alle verkeersborden of eigendommen van de gemeente Diemen moeten aan het eind van de draaidag teruggebracht zijn in hun oorspronkelijke staat en plaats;
  • De producent is verantwoordelijk voor alle schade die is veroorzaakt door de opnamewerkzaamheden. Zij dient de gemeente Diemen onmiddellijk te informeren over de schade;
  • De opnamelocatie dient na afloop schoon en leeg van vuilnis in oorspronkelijke staat achtergelaten te worden.

4.6 Handhaving

  • Handhavers en toezichthouders van de gemeente Diemen kunnen de filmset bezoeken. Zij controleren de naleving van de regels;
  • Indien de producent zich niet aan de voorwaarden en voorschriften van de toestemming en het Filmprotocol houdt, kunnen zij de opnamen stilleggen. Bij overtreding van de regels kunnen boetes worden uitgedeeld. De gemeente Diemen kan voor onbepaalde tijd haar medewerking stopzetten aan activiteiten van de verantwoordelijke(n);
  • De gemeente Diemen is niet aansprakelijk voor enige verhaalkosten vanwege het niet naleven van de voorwaarden waaronder toestemming is verleend en het Filmprotocol.