Filmopnamen maken
Met uw melding doet u meteen een aanvraag voor alle mogelijke ontheffingen en vergunningen die u wellicht nodig heeft. Let op: er zijn kosten verbonden aan de aanvraag van een ontheffing of een vergunning.
Melding audiovisuele opnamen in Diemen
De gemeente maakt onderscheid in vier verschillende soorten aanvragen. Elke categorie kent zijn eigen regels en termijnen. De categorieën zijn:
- Categorie A: activiteiten met weinig tot geen impact;
- Categorie B: activiteiten met beperkte impact;
- Categorie C: activiteiten met grote impact, en;
- Categorie D: activiteiten met zeer veel impact.
Voor een verdere uitwerking van alle categorieën kunt u kijken in het Filmprotocol Diemen.
Voor categorie A en B geldt een indientermijn van 15 werkdagen.
Voor categorie C geldt een indientermijn van 20 werkdagen.
Voor categorie D geldt een indientermijn van 30 werkdagen.
Houd er rekening mee dat voor categorie C en D een vooroverleg verplicht is.
Overzichtsplan, verkeersplan en parkeerplan
Voor categorie B, C en D kan het zo zijn dat u een overzichtsplan, verkeersplan en/of een parkeerplan moet aanleveren. De plannen die u aan moet leveren zijn vormvrij, maar moeten wel een aantal minimale voorwaarden voldoen. Om te zien of het aanleveren van een plan noodzakelijk is voor u en aan welke eisen deze moet voldoen, verwijzen wij u door naar het Filmprotocol Diemen.
Bewonersbrief
Het is voor de gemeente van belang dat haar inwoners en ondernemers zo min mogelijk overlast ervaren van de opnames. Goede communicatie met inwoners en ondernemers is hiervoor van belang. Wij vragen u daarom om de inwoners en ondernemers die mogelijk gevolgen van uw opnamewerkzaamheden kunnen ondervinden te informeren aan de hand van een bewonersbrief. Voor verdere uitwerking verwijzen wij u naar het Filmprotocol Diemen.
Aan de filmmelding zelf zijn geen kosten verbonden. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan de verschillende ontheffingen en vergunningen die u wellicht nodig heeft. Denk hierbij aan het afzetten van wegen, het plaatsen van objecten op de openbare weg of het reserveren van parkeervakken. Hiervoor gelden de normale leges die opgenomen zijn in de Legesverordening 2024 gemeente Diemen. Met een Melding audiovisuele opnamen in Diemen doet u, indien van toepassing, ook direct een aanvraag voor de verschillende vergunningen en ontheffingen die u nodig hebt.
De toestemming voor sommige activiteiten regelt u niet met het formulier. Bijvoorbeeld het gebruik van:
Wapens en nepwapens
De politie verleent pas een vergunning voor het gebruik van (nep)wapens als u toestemming van de gemeente heeft gekregen voor de opnames. De politie wil uw plannen wel wat eerder weten dan de gemeente. Mail uw aanvraag daarom 30 tot 7 dagen voor de opnames naar korpscheftaken.amsterdam@politie.nl. Stuur deze documenten mee bij uw aanvraag:
- Een kopie van een geldig paspoort of een ID-kaart van de beheerder(s).
- Telefoonnummer van de beheerder(s).
- Kopie van volledig ingevuld en ondertekend TVW formulier (Tijdelijke Verhuur Wapens) van het bedrijf waar u de spullen huurt.
- Kopie van de schriftelijke toestemming (filmmelding) door de gemeente.
Uniformen, voertuigen van politie, brandweer of ambulance
Neem contact op met het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid wanneer u gebruik wilt maken van uniformen, voertuigen of andere spullen van politie, brandweer of ambulance. Doe dit altijd voordat u een aanvraag doet bij de gemeente voor uw opnames.
Drones/UAV/RPAS
Voor het gebruik van een drone, UAV of RPA kijkt u op de regelhulp drones van de Rijksoverheid.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
- De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
- Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?
Neem dan contact op met team Vergunningen van de gemeente Diemen. Zij zijn maandag tot donderdag telefonisch bereikbaar tussen 8:30 en 16:30 uur en vrijdag tussen 8:30 en 16:00, maar ook via e-mail.
(020) 31 44 888
info@diemen.nl
Volg ons