Geld inzamelen

Wilt u geld of spullen inzamelen voor een goed doel? Dan heeft u een vergunning nodig. De vergunning vraagt u aan bij de gemeente waar u de inzameling wilt doen.

Hoe dient u een aanvraag in?

U kunt op de volgende pagina de aanvraag voor een collectevergunning indienen. U moet uw aanvraag minimaal vier weken voor het begin van de collecte bij ons hebben ingediend. Voor de aanvraag betaalt u leges. Meer informatie vindt u op de legespagina.    
Aanvraag Collectevergunning

Hoe werkt het?

Voor het inzamelen van geld of goederen voor (lokale) goede doelen heeft u een collectevergunning nodig. De enige uitzondering is als er geld of goederen worden ingezameld in besloten kring. Bijvoorbeeld enkel door leden binnen een vereniging. Bij twijfel kunt u contact opnemen met de casemanagers APV van het Team Openbare Orde en Veiligheid en Vergunningen.
 
De collectevergunning vraagt u aan bij de gemeente waar u de inzameling wilt doen.
Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt ieder jaar een collecterooster op. Grote landelijk collecterende fondsen krijgen een periode toegewezen waarin zij geld mogen inzamelen.

U kunt uitsluitend een vergunning krijgen in een vrije periode die niet is gereserveerd voor de grote landelijke collecterende fondsen. Controleer dus vooraf de vrije periode op het collecterooster. Er wordt slechts één collectevergunning in de vrije periode voor maximaal één week verleend, tenzij er sprake is van een collecte als gevolg van een ramp.

Hoe gaan wij met uw gegevens om?

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:

•    De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
•    De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
•    De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
•    Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
•    Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
•    Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?

Neem dan contact op met team Vergunningen van de gemeente Diemen. 

     icon telefoon   (020) 31 44 888
    icon mail  info@diemen.nl