Uitkeringsfraude melden
Iemand die een bijstandsuitkering krijgt, moet veranderingen op tijd doorgeven. De gemeente controleert actief of iemand recht heeft op een uitkering. Denkt u dat iemand fraudeert, meld dit bij de gemeente.
Heeft u zelf een uitkering? Geef veranderingen dan op tijd door. Zo voorkomt u dat u per ongeluk fraudeert.
Als er twijfel is over het recht op de uitkering, start de gemeente een onderzoek. Blijkt uit het onderzoek dat u fraudeert? Dan moet u al het geld dat u teveel heeft gehad terugbetalen. Daarnaast krijgt u een boete.
Wanneer valt iets onder fraude?
- niet doorgeven van een verandering in uw inkomen of vermogen, bijvoorbeeld dat u zwart werkt of een dure auto heeft
- niet doorgeven dat u gevangen zit
- niet doorgeven dat uw gezin van samenstelling verandert of dat u getrouwd of gescheiden bent, of u doet alsof u gescheiden bent
- een vals adres opgeven
Hoe werkt een onderzoek naar fraude?
- De gemeente verzamelt informatie en nodigt u uit voor een gesprek.
- De gemeente komt op huisbezoek.
- De gemeente start een onderzoek. Tijdens dit onderzoek kijkt de gemeente onder andere op uw adres of de informatie klopt.
- Denkt de gemeente dat u al lange tijd fraudeert? En meer dan een bepaald bedrag (€ 50.000) teveel heeft gekregen? Dan doet de sociale recherche een strafrechtelijk onderzoek.
- Gaat het over iets uit het verleden? De gemeente kan ook een boete opleggen als iemand al geen uitkering meer heeft.
Wat moet u doorgeven bij uitkeringsfraude?
Wanneer u uitkeringsfraude meldt, moet u doorgeven:
- adressen
- werktijden
- gegevens over een auto
- inkomsten
- met wie woont de verdachte samen
Wilt u meer informatie?
- Informatie over de rechten en plichten van een bijstandsuitkering
- Informatie over fraude met uw bijstandsuitkering
Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?
Neem dan contact op met team Sociale Zaken van de gemeente Diemen. Zij zijn telefonisch bereikbaar tussen 10:00 en 11:00 uur, maar ook via de mail.
(020) 31 44 888
socialezaken@diemen.nl
Volg ons