Gehandicaptenparkeerkaart- en plaats
Wilt u kunnen parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats? Of wilt u een parkeerplaats op kenteken bij uw woning? Hieronder leest u wat de regels zijn voor een gehandicaptenparkeerkaart en gehandicaptenparkeerplaats. En hoe u een aanvraag doet.
Een aanvraagformulier kunt u op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur ophalen in De Brede HOED, of laten opsturen. U kunt het ingevulde aanvraagformulier weer persoonlijk inleveren in De Brede HOED.
Die kunt u krijgen als u zelf auto rijdt, een geldig rijbewijs heeft en u:
- Minder dan 100 meter kunt lopen (zonder of met een loophulpmiddel, zoals rollator, wandelstok of krukken;
- En/of rolstoelafhankelijk bent.
Die kunt u krijgen als u rolstoelafhankelijk bent.
Of als u:
- Minder dan 100 meter kunt lopen (zonder of met een loophulpmiddel, zoals rollator, wandelstok of krukken én
- Alleen met hulp van de bestuurder van de auto naar de bestemming kunt komen én u niet afgezet kunt worden op uw bestemming om daar te wachten tot de bestuurder de auto verderop heeft geparkeerd.
U kunt een gehandicaptenkaart aanvragen in de Brede HOED. U moet persoonlijk langskomen, omdat wij verplicht zijn uw identiteit te controleren. Als u een bestuurderskaart aanvraagt, controleren wij ook de geldigheid van uw rijbewijs.
Dit moet u meenemen:
• Ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
• Geldig paspoort, ID-kaart of rijbewijs;
• Een recente en goed lijkende pasfoto;
• Voor aanvraag van een bestuurderskaart altijd uw rijbewijs meenemen;
• Bij verlengen van een kaart: een kopie van uw oude gehandicaptenparkeerkaart.
Dit mag u meenemen, als u dat wilt;
• Een kopie van het vorige medische keuringsrapport.
Dit is alleen nuttig als u die kaart níet van gemeente Diemen heeft gehad én deze 5 jaar geldig was. Als uit het rapport duidelijk is dat herkeuring niet nodig is scheelt u dat tijd en geld.
Onafhankelijke medische keuring
Om te bepalen of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, is meestal een medische keuring nodig. Dit laten wij doen door een arts van een onafhankelijk medisch adviesbureau. De arts kan als dat nodig is informatie opvragen bij uw huisarts of specialist.
Soms kunnen wij zónder medische keuring een kaart toekennen. Dat doen wij alleen als wij al voldoende informatie hebben om zeker te weten dat u voldoet aan de regels voor een gehandicaptenparkeerkaart.
Afhalen gehandicaptenparkeerkaart
U kunt via onderstaande knop een afspraak maken om uw gehandicaptenparkeerkaart af te halen.
Een aanvraag doen kost geld. Ook als de kaart wordt afgewezen. Bedenk daarom vooraf of u verwacht in aanmerking te komen.
U betaalt € 85,81 voor de medische keuring. Alleen als deze echt is gedaan. U betaalt dit bedrag ook als uw aanvraag daarna wordt afgewezen.
U betaalt € 50,15 voor de kaart als die wordt toegekend. U kunt dit bedrag pinnen of contant betalen bij het ophalen van uw kaart in het gemeentehuis. U krijgt van ons bericht als de kaart klaar ligt. Voor het afhalen van uw gehandicaptenparkeerkaart moet u een afspraak maken met Burgerzaken.
Terugkrijgen van kosten medische keuring
Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u de kosten van de medische keuring misschien terug krijgen via de bijzondere bijstand. Of dit voor u geldt, kunt u navragen bij het team Sociale Zaken. Zij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 10.00 en 11.00 uur op (020) 31 44 888. Of kom naar het inloopspreekuur in de Brede HOED. Dat kan elke woensdagochtend tussen 9.30 en 11.30 uur.
U kunt aan de balie van de Brede HOED een vervangende kaart aanvragen. Dit kan op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur.
U moet persoonlijk langskomen, omdat wij verplicht zijn uw identiteit (en/of rijbewijs) te controleren.
Dit moet u meenemen:
- Een geldig identiteitsbewijs (origineel paspoort, ID-kaart of rijbewijs, geen kopie)
Vraagt u een vervangende gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurder? Dan altijd uw rijbewijs meenemen. -
Een recente en goed lijkende pasfoto
Uw verloren of gestolen kaart wordt ongeldig gemaakt als u de aanvraag indient
U kunt de kaart dan niet meer gebruiken als u deze terug vindt. Wij geven aan de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) door dat de kaart verloren of gestolen is. De RDW verklaart de kaart dan ongeldig.
Het gebruiken van een als verloren of gestolen opgegeven kaart is verboden. Hier staat een boete op.
Voor een vervangende kaart betaalt u opnieuw €50,15
U kunt dit bedrag pinnen of contant betalen bij het ophalen van uw kaart in het gemeentehuis. U krijgt van ons bericht als de kaart klaar ligt. Voor het afhalen van uw GPK moet u een afspraak maken met Burgerzaken.
Een gehandicaptenparkeerplaats (GPP) is een parkeerplaats vlakbij uw woning, waar alleen uw auto (met het bijbehorende kenteken) mag staan.
Als bestuurder komt u hiervoor in aanmerking als:
- U een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurder heeft;
- U een auto of brommobiel heeft;
- U geen eigen parkeerplaats heeft, zoals oprit of garage;
- Er dichtbij uw woning onvoldoende openbare parkeerruimte is.
Een aanvraag doet u met een aanvraagformulier
Het ingevulde aanvraagformulier kunt u inleveren aan de balie van de Brede HOED. Een aanvraagformulier kunt u daar aan de balie krijgen, of naar uw adres laten sturen. Bel daarvoor naar de Brede HOED op het telefoonnummer (020) 31 44 700.
Het aanleggen van een GPP kost €371,55 (leges)
Heeft u een laag inkomen dan kunt u de kosten voor een GPP misschien achteraf terug krijgen via de bijzondere bijstand. U kunt dit navragen bij het Team Sociale Zaken, bereikbaar op werkdagen tussen 10.00 en 11.00 uur op het telefoonnummer (020) 31 44 888.
Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?
Neem dan contact op met de gemeente Diemen. Wij zijn bereikbaar via telefoon en e-mail.
(020) 31 44 888
info@diemen.nl