Verblijfsvergunning aanvragen
Als u langer dan 90 dagen in Nederland wilt verblijven, dan heeft u een verblijfsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u hier wilt werken of studeren. Er zijn verschillende soorten verblijfsvergunningen. Kijk op de website van de IND welke vergunning u nodig heeft.
Heeft u de nationaliteit van 1 van deze Europese landen of Zwitserland? Of blijft u korter dan 90 dagen in Nederland? Dan heeft u geen verblijfsvergunning nodig. U heeft wel een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart nodig.
Bent u afkomstig van een EU-EER land en blijft u langer dan 90 dagen? Dan moet u voor registratie een afspraak maken. Hier leest u meer over inschrijven in Nederland.
De mogelijkheden en voorwaarden zijn onder andere:
- Wilt u Nederland korter dan 3 maanden bezoeken? Dan heeft u een geldig reisdocument nodig en in veel gevallen een visum. Inwoners van de EU-EER-landen en uit Zwitserland hebben genoeg aan hun paspoort of identiteitskaart.
- Wilt u langer dan 3 maanden verblijven en behoort u niet tot de groep die hierboven is genoemd? Dan heeft u altijd een verblijfsvergunning nodig. Bovendien heeft u in de meeste gevallen een speciaal visum nodig om Nederland in te reizen. Dat visum heet een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV).
Let op
Heeft u een Brits paspoort en woont u in Nederland? Houd rekening met de Brexit. Kijk voor meer informatie op IND.nl.
De meeste vluchtelingen uit Oekraïne hebben geen verblijfsvergunning nodig. Lees de regels voor vluchtelingen uit Oekraïne op IND.nl.
U heeft onder andere het volgende nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs: dit is vaak het reisdocument of ander document waarin uw nationaliteit staat.
- Bent u geboren in het buitenland: een akte van geboorte. Afhankelijk van het land van geboorte kan het nodig zijn dat de akte is gelegaliseerd.
- Indien van toepassing: een huwelijksakte, een echtscheidingsakte of een akte als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden.
De IND vraagt soms ook naar een bewijs dat u een woning in Nederland heeft. Dit bewijs kan zijn: een huurcontract, eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner van het pand.
Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?
Neem dan contact op de gemeente Diemen. Wij zijn telefonisch en via e-mail bereikbaar.
(020) 31 44 888
info@diemen.nl
Volg ons