Jaarverslag 2022 van de Cliëntenraad Participatiewet (CRP) van de gemeente Diemen

Samenvatting

In 2022 functioneerde de Cliëntenraad Participatiewet van de gemeente Diemen weer normaal en hield tien bijeenkomsten. 

Drie belangrijke onderwerpen waren de gemeenteraadsverkiezingen, de gestegen energieprijzen en prijsinflatie voor levensmiddelen als gevolg van de Russische inval in Oekraïne. De pandemie had een grote sociaaleconomische impact op burgers, vooral degenen met een laag inkomen. De CRP volgde de ontwikkelingen en probeerde de doelgroep te ondersteunen, inclusief de toeslagslachtoffers. De CRP was positief over het feit dat er op nationaal niveau werd gesproken over versoepelingen van de Participatiewet. De cliëntenraad heeft nieuwe onderwerpen opgepakt, waaronder werken met ervaringsdeskundigen, en heeft actief meegedacht over wat Diemen kan doen en hoe dit het beste kan worden aangepakt.

De clientenraad participatie en armoede gemeente Diemen

De doelgroep van de cliëntenraad betreft de Diemense burgers die te maken hebben met armoede, sociaal economische problemen en/of achterstand.  Onze missie luidt: opkomen voor de belangen van onze doelgroep. De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het College van Burgemeester en Wethouders in verband met voorgenomen beleid met betrekking tot onz doelgrop. Onze mission statement is gericht op het beschermen en vertegenwoordigen van kwetsbare burgers in de gemeente Diemen.

Via onze website kunnen belangstellenden alle relevante verslagen van vergaderingen, jaarverslagen en uitgebrachte adviezen van de CRP vinden. Via een specifiek inschrijfformulier kunnen belangstellenden bij ons aanmelden. Relevante informatie voor onze doelgroep publiceren wij op de website. 

Toelichting op de thema’s

1. Gemeenteraadsverkiezingen: 

In het kader van de gemeenteraadsverkiezingen heeft de CRP een beperkt eigen onderzoek gedaan naar de verkiezingsprogramma’s van alle deelnemende politieke partijen in Diemen. We hebben daarbij specifiek gekeken naar de volgende onderwerpen:

  • Armoedebeleid
  • Schuldhulpverlening
  • Re-integratie
  • Loont werken

We hebben op onze website een verslag geplaatst van de verkiezingsprogramma's die we onderling hebben geanalyseerd. Hoewel er aandacht was voor de meeste onderwerpen, waren de visies vaak vaag en algemeen en ontbraken concrete plannen. We zullen hier in 2023 op voortborduren en contact opnemen met elke partij. Naast de gewijzigde samenstelling van de gemeenteraad waren het nieuwe coalitieakkoord en het uitvoeringsprogramma daarvan en de nieuwe wethouder verantwoordelijk voor het armoedebeleid ook belangrijk voor ons. Nadat we wisten dat mevrouw M. Everhardt deze rol zou vervullen, hebben we haar uitgenodigd voor een kennismakingsbezoek, wat plaatsvond tijdens onze vergadering op 15 juni. We hebben ook het coalitieakkoord  besproken.

2. De gestegen energieprijzen en de prijsinflatie voor levensmiddelen

Met wethouder Everhardt bespraken we alle maatregelen die Diemen had genomen om mensen te helpen bij hun energiekosten en duurder wordende boodschappen. Nationaal werd er een zogenaamd energieplafond ingesteld. Hierover was in het begin veel onduidelijkheid ontstaan bij vele burgers, zo kregen wij van hen te horen. Wij hebben dan ook aangedrongen, indien mogelijk, hierover nog duidelijker te communiceren met burgers. Wij werden ook gevraagd wat onze voorstellen of ideeën waren op dit gebied.

Eerder was er op 17 oktober een bijeenkomst georganiseerd door de wethouder waarbij diverse betrokkenen waren uitgenodigd om ideeën aan te dragen over wat de gemeente nog extra kon doen bij steun aan Diemenaren voor de hoge energieprijzen en de stijgende prijzen. Later kregen we daar een terugkoppeling van door de beleidsadviseur. Een algemeen gevoel in de CRP was dat Diemen actief was om de problemen voor Diemenaren zoveel mogelijk op te lossen. Wel hebben we het grote belang van een duidelijke communicatie steeds benadrukt.

Initiatieven voor koopkracht ondersteuning nationaal en gemeentelijk hebben wij steeds gesteund. Daar waar mogelijk zijn wij ook gevraagd hoe de uitvoering van de regeling het best kon plaatsvinden. Het zogenaamde energie fix team en de witgoed regeling kunnen op onze steun rekenen. Hoewel we soms kritische vragen stellen,  waarderen we de inzet van het college en de gemeenteraad om daar waar mogelijk mensen te ondersteunen.

Dat de problemen nog niet voorbij zijn in 2023 zal duidelijk zijn. We zullen ons positief kritisch blijven opstellen en de belangen van onze doelgroep in het oog houden. Ook hebben we regelmatig vragen gesteld over de schuldhulpverlening. We waren aangenaam verrast met de mededeling van de Teamleider Sociale Zaken dat er vooralsnog geen alarmerende toename was geconstateerd van burgers die een beroep moeten doen op schuldhulpverlening. Als we de berichten over de schuldhulpverlening mogen geloven gaat ook hier het nodige veranderen in de toekomst, maar ook hier zijn we mede afhankelijk van nationaal beleid.   

Overige thema’s 

Inburgering

Door veranderingen in de landelijke wetgeving moest de gemeente een nieuw beleid voor inburgering van statushouders opstellen. Op 03 maart hebben wij samen met de WMO raad en de Jeugdraad een presentatie over dit nieuwe beleid bijgewoond. Over het algemeen waren wij tevreden met de nieuwe regeling, maar we zullen nauwlettend blijven volgen hoe het beleid geïmplementeerd en uitgevoerd wordt.

Beleid kosten naturalisatie

Samen met Vluchtelingenwerk Diemen hebben we Sociale Zaken benaderd over eventuele aanpassingen in het beleid voor de kosten van naturalisatie. Voorheen werden de kosten voor naturalisatie volledig vergoed, maar nu blijkt dat niet meer het geval te zijn. Zowel wij als Vluchtelingenwerk waren niet op de hoogte van deze verandering.

Inzet ervaringsdeskundige in de gemeente

Na ons ongevraagde advies in november over het werken met ervaringsdeskundigen ontvingen we in eerste instantie een afwijzing. Maar er was ruimte voor een andere insteek als we dat wilden. Na overleg met diverse actoren besloten we een ronde tafel overleg te organiseren met de wethouder, beleidsambtenaren en andere betrokkenen. We hebben besloten om niet direct een brede delegatie uit te nodigen en eerst een debat te organiseren met niet direct betrokkenen. Bij een positieve uitkomst kunnen we het onderwerp breder bespreken.

Op 16 november hebben we drie ervaringsdeskundigen bereid gevonden om hun kennis en ervaringen op dit gebied met ons te delen tijdens de bijeenkomst. Mevrouw De Haas (gemeente Meppel), mevrouw Twie Tjoa (Diemen) en mevrouw Boer (Amsterdam) hebben uitgebreid gesproken over de meerwaarde van het werken met ervaringsdeskundigen en hoe iemand in een gemeentelijke setting kan functioneren. Een uitgebreider verslag is te vinden op onze website.

De wethouder heeft toegezegd dat ze op dit moment geen kans ziet om dit onderwerp verder uit te werken vanwege drukke werkzaamheden. Maar omdat het ook in het coalitieakkoord is opgenomen, zal ze later hierop terugkomen. We wachten dus verdere initiatieven op dit gebied af.

Inclusiviteit gemeente Diemen

In november deelgenomen aan een bijeenkomst over inclusiviteit en wat de gemeente op dit gebied voor ogen staat. Zoals al vermeld hebben wij ook deelgenomen aan een bijeenkomst over maatregelen die Diemen nog extra kan nemen, naast het al bestaande pakket aan maatregelen, om de impact van de energieprijzen en de duurder wordende boodschappen op te vangen. 

Mogelijk gedupeerde Plangroep

Na aanleiding van landelijke publiciteit heeft de CRP vragen gesteld over mogelijk gedupeerde Diemenaren die een begeleider van de Plangroep hadden. Dat waren gelukkig maar zeer weinigen en hun probleem is opgelost. 

Begrijpelijke taal bij de communicatie tussen gemeente en de burger

Opnieuw hebben we aandacht gevraagd om communicatie in voor ieder begrijpelijke taal op te stellen.